Kotitalouksien ympäristökuorma syntyy hyvin arkisista asioista: lämmityksestä, liikenteestä ja ruokavalinnoista. Hyvä uutinen on se, että näihin kaikkiin voit vaikuttaa!

Kokeile seitsemää helppoa ilmastotekoa energiansäästöviikolla 10.–16.10.2016.

Kerro meille siitä tämän sivuston osallistu-sivulla

Näin vähennät päästöjä ja säästät silkkaa rahaa. Samalla autat vähävaraisia lapsiperheitä!

1. Huonelämpötila max. 21 asteeseen

Laskemalla huonelämpötilaa yhdellä asteella säästät 5 % lämmityskuluissa. Kodin energiankäytöstä jopa 50 prosenttia kuluukin lämmitykseen.

Väännä siis nupit kaakosta korkeintaan 21 asteeseen ja vedä villasukat jalkaan. Varastoon, eteiseen ja autotalliin riittää matalampi lämpötila kuin oleskelutiloihin. Ja eikö olekin niin, että talvisin ei Suomessa tarvitse tarjeta t-paidalla sisälläkään?

lampomittari

2. Astiat pesukoneeseen ilman huuhtelua

Suomalaisten kesken vedenkulutus vaihtelee suuresti. Tärkein tekijä olet sinä itse. Lotraaminen kuluttaa veden lisäksi energiaa, sillä noin kolmannes vedenkulutuksesta on lämmintä vettä. Pyykinpesussa 90 % energiasta kuluu veden lämmittämiseen.

Vesihana

Astioiden pesussa säästeliäskin käsintiskaaja kuluttaa vettä moninkertaisesti tiskikoneeseen verrattuna. Säästöohjelmalla tiskikone pesee astiasi jopa alle 10 litralla vettä, kun taas hanan alla peseminen syö vettä ämpäritolkulla. Lykkää siis rohkeasti likaisetkin astiat suoraan koneeseen!

3. Kouluun tai töihin kävellen, pyöräillen tai julkisilla

Tartu pyörää sarvista tai valitse viihtyisä kävelyreitti töihin – aloitat työpäiväsi virkeämpänä. Joukkoliikennekin tupruttaa huomattavasti yksityisautoilua vähemmän. Mikäli henkilöauton käyttö on välttämätöntä, kannattaa suosia autojen yhteiskäyttöä, kimppakyytejä, liityntäpysäköintiä ja taloudellista ajotapaa.

Pyörät

4. Ota vain se mitä syöt ja lajittele biojäte

Suomessa heitetään ruokaa vuosittain roskiin 20–30 kiloa henkeä kohti. Eniten hävikkiä syntyy juuri kotona, ei niinkään kaupoissa ja ravintoloissa. Jos ruoka päätyy roskiin, ovat sen tuottamisessa, kuljettamisessa, valmistamisessa ja pakkaamisessa syntyneet päästöt aivan turhia.

Ruokahävikin vähentäminen on yksinkertaista. Ota sen minkä jaksat syödä. Kierrätä tähteet seuraavan päivän eväinä tai ruoanlaitossa. Jos tähteitä jää, niiden paikka on biojäteastiassa.

biojate

5. Pidä kasvisruokapäivä

Sillä mitä syömme – tai emme syö – on merkitystä, sillä ruoan osuus ilmastovaikutuksista on lähes yhtä suuri kuin lämmityksen tai liikenteen. Ilmastoystävälliseen ruokavalioon kuuluu paljon sesongin mukaisia kasviksia ja vähän lihaa tai maitotuotteita. Lihansyöntiä ei välttämättä tarvitse lopettaa kokonaan, pelkkä kasvisruokapäivien lisääminen keventää sekä oloa että ilmastotaakkaa.

kasvispizza

6. Älä lämmitä tyhjää saunaa, säädä lämpö 60–80 asteeseen

Puolet saunomisen sähkönkulutuksesta tapahtuu lämmitysvaiheessa. Ajoittamalla sen oikein säästät rutkasti. Yleisessä saunassa tai yhdessä perheen kanssa saunoessa sähköä kuluu per nuppi huomattavasti vähemmän.

Suihkuveden lämmittäminen on suunnilleen yhtä suuri energiapaukku kuin itse saunan lämmitys. Vilvoittele viileässä ilmassa, ja muista sulkea hana hiustenpesun ajaksi.

sauna2

7. Sulje viihde-elektroniikka ja lähde ulkoilemaan

Yksittäinen älylaite ei syö valtavasti virtaa, mutta niiden yhteiskulutus on jo merkittävää. Esimerkiksi iso televisio kuluttaa enemmän sähköä kuin keskiverto jääkaappi. Napsauta tarpeettomat laitteet kokonaan pois päältä esim. virtakytkimellä varustetusta jatkojohdosta.

Lähde ulos pelailemaan tai vaikka sieniretkelle. Mieli virkistyy ja kunto kasvaa. Ystävyyssuhteita voi pitää myös naamatusten, joten nappaa kaveri mukaan.

elektroniikkakiinn3


Eihän vaikuta liian hankalalta? Ilmastoteoilla voit tuoda nyt myös hyvää mieltä vähävaraisten lapsiperheiden joulunaikaan. Osallistu kampanjaan täällä!