TIEDOTE: Ilmastoteoilla iloa lapsille

Sadat pirkanmaalaiset kotitaloudet vähensivät kasvihuonekaasupäästöjään juuri päättyneellä energiansäästöviikolla osana Auta ilmastoteoilla! -kampanjaa. Vastineeksi säästyneistä päästöistä kampanjan rahoittajat sitoutuivat lahjoittamaan sadalle vähävaraiselle lapsiperheelle retken Koiramäen joulu -tapahtumaan.

Pääsyliput oikeisiin osoitteisiin välittää Tampereen Hope ry, jonka avun piirissä on jo lähes 2000 lapsiperhettä Pirkanmaalla.

“Kampanjan ansiosta pystymme tuomaan joulumieltä sataan kotiin. Juuri juhlapyhät ja lomat ovat vähävaraisissa perheissä vaikeaa aikaa, kun arjesta selviäminenkin tekee tiukkaa. Perheissä retkeä odotetaan jo kovasti!”, iloitsee Tampereen Hope ry:n tiiminvetäjä Kirsi Stenvall.

Pienet teot, suuret säästöt

Energiansäästöviikolla kampanjaan osallistuneet perheet kokeilivat arjessaan helppoja ilmastotekoja, kuten kasvisruokapäivää ja työmatkapyöräilyä. Tekojen myötä kotitalouksien hiilidioksidipäästöt pienenivät yhteensä yli 22 tonnilla viikon aikana. Hiilidioksidi on merkittävin ilmastonmuutosta aiheuttava kasvihuonekaasu. Säästö vastaa 4,5 automatkaa maapallon ympäri. Samalla säästettiin yli 5000 litraa vettä.

paastosaasto

“Kotitalouksien ympäristökuorma koostuu hyvin arkisista asioista: lämmityksestä, ruokailusta, liikkumisesta. Näihin kaikkiin on omilla valinnoilla helppo vaikuttaa. Toivomme, että mahdollisimman monelle ilmastoteot jäävät pysyväksi osaksi arkea”, kertoo projektipäällikkö Tiina Sahakari Ekokumppanit oy:stä.

Kampanjan toteuttivat Ekokumppanien Tarmo+ -hanke sekä pirkanmaalaiset kunnat osana energiansäästötyötään. Retken perheille tarjoavat Tampereen Sähkölaitos, Tampereen seudun joukkoliikenne, Särkänniemi ja Tampereen Vesi.